Met bloed, zweet en tranen - Reisverslag uit Phuket, Thailand van Staschja Bruls - WaarBenJij.nu Met bloed, zweet en tranen - Reisverslag uit Phuket, Thailand van Staschja Bruls - WaarBenJij.nu

Met bloed, zweet en tranen

Door: Staschja Bruls

Blijf op de hoogte en volg Staschja

20 Februari 2011 | Thailand, Phuket

Bloed vanwege de muggen die me wel lusten, zweet omdat het hier zo ontzettend warm is en tranen omdat die er blijkbaar bij horen.

Het is hier echt zo ontzettend heet! Als ik ’s avonds naar bed ga is het zo warm en vochtig in onze kamer dat ik evenveel zweet als ik stil lig dan wanneer ik flink ging sporten in Meerssen, ik bedoel maar. En dan moet het echte warme seizoen, het regenseizoen, nog gaan beginnen! Oh my.

Ik zou trouwens met bloed en tranen ook wel naar m’n voeten kunnen verwijzen. Ondanks dat ik nieuwe schoenen (Nike’s. €50) en zelfs verkoelende massage gel en voetcrème heb gekocht blijft de pijn aanhouden. Ik blijf erbij dat mijn voeten het niet gewend zijn om zo lang stil te staan.

Maar goed, ik ben nu onderhand al weer 2 weken hier. Na mijn heerlijke Guest Experience ging het leven gewoon weer door op zondag. Mijn vrije dagen waren op donderdag en vrijdag, op vrijdag is het Thaise restaurant waar ik nog steeds werk
gesloten.
Ik ben dus de hele week aan het strand begonnen om 12 uur ’s middags en ging dan ’s avonds rond half 7 naar Wang Warin, daar bleef ik dan tot ik klaar was. Dat varieert nog wel eens. Officieel ben ik om half 10 klaar maar de afgelopen dagen was het echt druk in het restaurant en dan was ik niet de beroerdste. Dat had ook nog wel eens zo z’n voordelen. Ik eet namelijk voordat ik begin rond half 6 in de medewerkers kantine. Het eten daar is behoorlijk Thai en af en toe niet weg te krijgen. De meeste dingen probeer ik wel maar sommige zijn echt TE pittig of gewoon smerig. Dus toen ik op een avond zei toen ik weg mocht: ‘oh fijn, dan ga ik eten want ik heb zo’n honger!’, zei mijn chef: ‘Neem anders iets van het buffet’. Het was die avond Italiaanse avond dus dat liet ik me geen twee keer zeggen. Wat heb ik genoten zeg. Heerlijke pasta en mozzarella met tomaat en nog meer van dat soort dingen. ‘Voor wat hoort wat’ zouden we in Nederland zeggen, maar nu ben ik in Thailand dus zeg ik netjes: Kap khun kaa khun Gai (dat betekent: dankjewel meneer Gai).

Zo doordeweeks hebben we niet echt speciale dingen gedaan. Ik ben meestal ook best wel gaar als ik terug kom van het werken. Dan ga ik nog een beetje computeren om te zien of mensen nog berichtjes hebben achtergelaten en of ik misschien nog e-mails heb gekregen.

Op donderdag had ik dus mijn eerste vrije dag. Weer helemaal alleen want we krijgen hier niet tegelijk vrij, om de een of andere onduidelijke reden. Ik ben toen ’s ochtends vroeg al naar het winkelcentrum in Patong gegaan, Jung Ceylon, om die nieuwe schoenen te kopen. Natuurlijk bleef het daar niet bij. Ik moest ook nog handdoeken kopen om me mee af te drogen na het douchen en zo. En ja ik heb mezelf ook een beetje verwend door een nieuw t-shirtje te kopen en een topje want die heb ik eigenlijk toch te weinig meegenomen. En een paar nieuwe teenslippers, gewoon omdat het kan.

Ik besloot om om half 2 toch maar iets te eten aangezien ik nog geen ontbijt had gehad. Toen ik in een broodjeszaak stond te kijken wat ik wilde bestellen hoorde ik 2 meisjes Nederlands praten. Ik zou mezelf niet zijn als ik uiteindelijk niet aan hun tafeltje zou eindigen en we onze verhalen niet zouden uitwisselen. Zij zijn net afgestuurd en maken een reis van 4 maanden door Thailand en nog een aantal andere landen. Na gezellig gekletst te hebben gingen we er alle drie weer vandoor. Ik terug naar het hotel waar ik lekker naar het strand ging om te relaxen. Ik had onderhand afgesproken om ’s avonds met Yannic en Anne te gaan eten in Patong.

Yannic kwam me om 7 uur ophalen en ik liet hem het hotel en mijn kamertje even zien. Toen we vrijdag gingen eten met de andere trainees kreeg ik meteen door mijn manager de vraag gesteld waar mijn vriendje was. De hele receptie had het al doorgeroddeld naar alle andere afdelingen van het hotel, hilarisch. Blijkbaar liepen we zelfs hand in hand, al denk ik dat ik dat wel gevoeld zou hebben.

Het eten was in ieder geval heel leuk en gezellig. Heerlijk om weer eens gewone, nuchtere mensen om me heen te hebben. Na het eten hebben we nog waterpijp gerookt in een Egyptisch restaurantje, ook leuk. Op de weg terug naar mijn hotel liet Yannic me ook zijn hotel en kamer nog even zien. Heel anders, heel modern en strak. Het volgende is voornamelijk voor Jac: het Hardrock Café zit in/vast aan zijn hotel.

Toen ik aankwam bij mijn gebouw heb ik nog met Filiz en Amanda en wat Thai mensen zitten praten en drinken (zie ook zeker de foto’s op facebook, haha).

Op vrijdag ben ik redelijk vroeg opgestaan en wilde graag een massage. Aangezien ik wel van wandelen houd dacht ik, ik loop er wel heen. Ik wist dat het ver was maar ja, wat maakt het uit. Ik was net het hotelterrein af en liep de berg op toen aan de andere kant van de weg een Thai ventje stopte en schreeuwde of ik naar Patong ging. Dus kreeg ik een lift, hoe aardig. Een heerlijke Zweedse massage gehad van een uur en daarna toch echt terug lopen. Ik moet zeggen, behoorlijk pittig! Het is voornamelijk bergop van waar ik vandaan kwam en het was ontzettend warm, maar ik kwam er! Bezweet en wel (wederom die titel). Nadat we om 5 uur weer gezellig samen hebben gegeten (met fantastische service) zijn we ’s avonds nog naar het strand gegaan. We kopen dan zelf wat drank en gaan lekker op handdoeken in het zand zitten. Het was die dag een nationale feestdag en er werden heel veel van die lampion dingen (bij het vorige verhaal zit een foto) de lucht in gelaten. We hebben zelfs vuurwerk gezien en één lampion fikte af in de lucht en ging langzaam ten onder in de zee.

Om terug te komen op de goede service, het was dus een fiasco. Ze vinden het namelijk niet leuk als wij bij hun komen eten. Vorige keer ging het al niet helemaal goed met de bestelling dus vroegen we deze keer of ze niet beter zelf de bestelling konden opnemen. Het ging weer fout. We kregen eerst de voorgerechten (we eten altijd 3 gangen, omdat het kan) en na zeg 8 minuten kwamen de hoofdgerechten al. Na nog eens 12 minuten kwamen de ijsjes al, die smolten dus waar we bij stonden. Beetje jammer.

Nu is het werken weer begonnen en kijk ik weer uit naar de volgende vrije dagen (vrijdag en zaterdag).

Wat ook wel leuk is trouwens; de laatste paar dagen is het echt druk in het Thai restaurant en dan moet je ze zien! Ze worden helemaal gestrest en voor mij begint het pas. Te mooi voor woorden, ik in mijn element, zij gek. Wel vervelend dat ze niet echt één lijn trekken. De één zegt: ‘geen nieuwe mensen meer, de keuken kan het niet aan’ en de ander zegt tegen de gasten net nadat ik heb gezegd dat we geen plek meer hebben: ‘natuurlijk kunt u gaan zitten’. Leg dat maar eens uit aan de gasten.

Niet alleen mijn geduld maar ook mijn Frans wordt hier trouwens behoorlijk op de proef gesteld. Wat wel goed is want ik ben het helemaal kwijt door het Spaans dat ik het afgelopen 1,5 jaar geleerd heb. Langzaamaan begint het weer terug te komen. Het verstaan gaat sowieso wel maar iets terug zeggen is toch nog behoorlijk moeilijk en gaat gepaard met het krakende geluid van mijn hersens die hard moeten nadenken. Komt vast goed de komende tijd aangezien ik nu iedere keer wanneer er Fransen komen geroepen wordt.

Voor degenen die benieuwd zijn, op mijn vrije dagen werk ik vanzelfsprekend ook aan mijn kleurtje en ik moet zeggen: ik ben op weg! Naast jullie zou ik best bruin kunnen zijn. Maar als je me dan naast een Thai zet ben ik net een Engelsman (of vrouw).

Zo, dat was het weer. Ik ben vast nog een hoop vergeten maar goed, dat komt dan de volgende keer wel.

Oogjes dicht en snaveltjes toe, slaap lekker!

Liefs, Staschja


Ps. Hebben jullie al iets gemerkt van de zon die ik heb opgestuurd? Post duurt zo’n 2 tot 3 weken dus hij kan een beetje vertraging hebben opgelopen.

  • 20 Februari 2011 - 20:56

    David:

    Staschjaa! sjieksjiek om dit allemaal van je te horen. ben jaloers en kan niet wachten op mijn stage.

    Heelveel plezier nog!

  • 20 Februari 2011 - 21:15

    Chris:

    staschja.. doe disco pogo party meedsje.. Leuk um te leaze watse allemoal mit maaks doa! en leuk dat f&b toch egt in de familie zit haha... Geneet dr van he ! Tis zo weer veurbie! Loat ze mer een puupke ruuke in dien restaurant! Groetjes chris

  • 20 Februari 2011 - 21:48

    Lily & Ben:

    Hee Staschja,
    Zoals je ziet, volgen we je toch met veel belangstelling. Het doet goed om te lezen, dat je buiten je werk om, toch tijd hebt om leuke dingen te doen! Bovendien maak je ons ook nog eens jaloers met : "elke dag strand en zon", terwijl wij hier in ons koude landje moeten blijven. Meid is er niet eeeeen Thai-mannetje te vinden die je elke dag je voeten wilt masseren???? Je ervaringen zijn geweldig, geniet ervan!!!
    We kijken weer uit naar je volgende foto's en reportage!
    Veel liefs Lily & Ben xxx

  • 21 Februari 2011 - 08:51

    Felice:

    Aaah en ik maar denken dat dat Thai eten zo lekker was...;) Haha, laat ze daar ook maar eens zien wat werken is:P Kun je je daarna weer laten belonen met een massage. Geniet ervan! Dat krijg je hier in Nederland niet elke week. Enjoy!

    xxx

  • 21 Februari 2011 - 10:29

    Marion En Jac:

    hoi staschja
    wij lezen je verslag iedere keer en denken wat jij al zo mee maakt in phuket het komt ons niet vreemd over.maar wij begrijpen dat je het best naar je zin heb zoals de uitstapjes naar de winkels en eet zaken.het hard rock cafe zou ik beslist eens bezoeken het is de moeite waard heerlijke spare-ribs. wij raden je aan de heledag te smeren tegen de muggen want het is geen pretje gestoken te worden door deze diertjes.verder veel succes en
    tot het volgende bericht. mvg marion en jac

  • 21 Februari 2011 - 13:20

    Saskia:

    Hey Piet,

    Hoewel we toch al wat mooie dagen gehad hebben laat de echte warme zon nog even op zich wachten.

    Die massages daar klinken erg lekker en volgens mij zijn ze dat ook! Geniet van je vrije dagen en voor de andere dagen, lekker laten ontwikkelen die stilstaan-spieren ;-) nu maar hopen dat het je niet gaat vervelen want stilstaan is eigenlijk niets voor jou.

    Ik vind het leuk om je verhalen te lezen, op naar het volgende verhaal dus!

    XXX Sas

  • 21 Februari 2011 - 13:38

    Mieke:

    Hoi Staschja,
    Ondanks drukke en drukkende dagen/nachten laat je het je goed gaan. Klinkt goed....beetje shoppen, bakken in de zon, af en toe een massage en leuke contacten. Maar tussen de woorden door proef ik ook wel dat het af en toe afzien is. Ja, het is geen vakantie! Toch vind ik het fantastisch hoe je alles op z'n Staschja's doet!! Geniet met volle teugen! Veel liefs,
    Mieke

  • 21 Februari 2011 - 15:18

    Inez Van Moolenbroek:

    Gewoon omdat het kan. Fijn hé dat gevoel!
    Wel ideaal dat warme weer, je hoeft niet eens te sporten, terwijl ik hier mijn manager toch echt lief aan het aankijken ben om een zwembad-abbo te kunnen krijgen.

    Je verhalen zijn heel leuk stas! Ik lig soms echt in een scheur hier op m'n kemerke.

    ps. Had je by any chance ook wat zon richting Shanghai gestuurd? En zo ja, duurt die post ook 3 weken? Want dan weet ik dat ik het volgende week misschien niet zo KOUD heb ;)

    Dikke kus!
    xx

    ps2. We moeten snel skypen! Ik kan je alleen niet vinden op skiep. Kusje

  • 21 Februari 2011 - 15:48

    Pietie:

    Staschja, wij moeten toch nodig eventjes skypen. Waarom ga je voor 'n zweedse massage als je in Thailand zit en de Thaise masages veel en veel beter zijn?? Vind je 't gek dat je last hebt van je voeten?! :p

    En die lampion, was dat niet toevallig die van Anne? Las op haar wbj. dat 't daar 'n beetje fout was gegaan :p

    En ga maar niet opscheppen over hoe bruin je bent want als ik dalik één weekje zon heb geroken, heb ik je alweer ingehaald..... :p hihihi

    Viel spass noch dort!

    xxx

  • 21 Februari 2011 - 17:11

    Femke Lucie En Bert.:

    Leuk om te lezen wat er allemaal te beleven valt daar in Thailand.Aan zon lijkt er geen gebrek. Wij verheugen ons al op de zomer, want hier is het best wel koud. Is er geen Nederlands eten te krijgen? Kennen ze wel de overheerlijke frietjes.Lukt het wel om goed te slapen i.v.m. de hitte? Veel groetjes uit Bunde

  • 01 Maart 2011 - 08:40

    Anouk:

    Hey Stasj!!
    Sorry nogal late reactie... maar ik volg alles :D Superleuk om je verhaaltjes te lezen en je foto's te kijken!! Zo te proeven daaraan.. en aan je berichtjes op facebook is het een stukje leuker geworden dan op het begin denk ik hè? Zie dat je allemaal gezellige dingen hebt gedaan in t weekend enzo... die foto's zien er geweldig uit!! Geniet er maar lekker van :D
    Ik heb weer flink aan je gedacht dit weekend, toen ik bij het cabaret zat. Er kwam zo'n rijtje meisjes op die achtergrond oehs en ahs zongen bij een solonummer, en toen dacht ik och, dat is net zoals wij toen, bijv bij felice haar nummer mein Herr met z'n 5en. Was toch leuk hè... die cabaret tijd :D Heb ik nog eens save the last dance opgezocht... was sjiek!

    Ik wil heeel graag iets van die zon van jou ja ;) We houden het op vertraging ;)
    Dikke kus!!! Nouk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Staschja

Actief sinds 06 Jan. 2011
Verslag gelezen: 310
Totaal aantal bezoekers 34179

Voorgaande reizen:

26 November 2013 - 24 Juni 2014

Op naar backpackersparadijs!

01 Februari 2011 - 11 Juli 2011

My journey into the big world

Landen bezocht: