Rijst, rijst en nog eens rijst! - Reisverslag uit Phuket, Thailand van Staschja Bruls - WaarBenJij.nu Rijst, rijst en nog eens rijst! - Reisverslag uit Phuket, Thailand van Staschja Bruls - WaarBenJij.nu

Rijst, rijst en nog eens rijst!

Door: Staschja Bruls

Blijf op de hoogte en volg Staschja

12 Februari 2011 | Thailand, Phuket

De titel zegt het al; rijst als ontbijt, als lunch en als avondeten. Ik ben al niet zo’n rijstliefhebber, laat staan dat ik het 3 keer per dag met alleen maar super pittige dingen erbij lekker vind. Ik was dan ook erg blij dat ik vrijdag en zaterdag mijn Guest Experience had! Dat houdt in dat je 1 nacht in het hotel mag slapen. Je mag tevens ontbijten, lunchen en dineren en gebruik maken van alle faciliteiten. Normaal doe je dit op de dag dat je aankomt maar bij mij was het toen Chinees Nieuwjaar en was het hotel vol.

Behalve heerlijk was het ook wel een beetje awkward. De staff die mij al had zien werken vroegen allemaal of mijn ouders er soms waren en de meesten snapten er geloof ik niks van. Ze lieten in ieder geval duidelijk merken dat ze het niet eerlijk vonden of het er niet mee eens waren. Maar goed, ik laat me niet uit het veld slaan.

De kamer was echt prachtig! Wauw. Stel je voor dat ik hier 5 maanden in kon wonen. Dan werd ik wel iedere ochtend wakker gemaakt door alle rennende en schreeuwende kinderen in het hotel die blijkbaar zijn samengepropt op mijn gang. So, it actually has a downside…

Lunch had ik meteen na het inchecken, alleen aan het strand. Dineren deed ik ’s avonds samen met mijn collega trainees. Het was erg lekker. We gingen naar Café Fleuri, ‘the international restaurant’, dat doen we (blijkbaar) elke vrijdag met z'n allen. Ik merkte wel dat mijn buik na een week rijst toch enige moeite had met het Europese eten.

’s Avonds heb ik foto’s gemaakt tijdens onze Italian night (ze doen hier aan ‘theme nights’ in het grote restaurant, met shows en alles) en zelfs nog even gezongen met de live band van het hotel.

Voor zover mijn Guest Experience
waarover ik natuurlijk meteen alles wilde vertellen.

Ik kwam dus vorige week zaterdag aan bij Le Méridien. Nadat ik mijn kamertje had verkend, een rondleiding over het hele terrein had gehad door Sergio (1 van de andere trainees) en mijn koffer had uitgepakt, kwamen Anne & Casper me ophalen. Met z’n 3en op 1 scooter zijn we naar Patong gegaan, het centrum. Daar hebben we ’s avonds ook gegeten en we hebben Joanna, Jos en Yannic nog gezien. Later hebben ze me weer afgezet bij de staff compound (waar dus alle trainees en ook sommige medewerkers wonen). Ik voelde me ontzettend geïntegreerd toen we met z’n 3en op 1 scooter zaten en tussen het drukke verkeer door crosten! Super!

Zondag (of eigenlijk zaterdagnacht) leerde ik mijn kamergenootje kennen, een Duits meisje genaamd Filiz. Ze is heel aardig en we kunnen goed met elkaar overweg, we zijn ook op verschillende punten redelijk hetzelfde en dat vind ik erg prettig. Samen met haar vriendje, Gaetano en Amanda (de andere trainees) en Anne en Casper met nog 2 andere Banyan Tree trainees, zijn we naar het strand gegaan. Naar Paradise Beach. Het was een heerlijke dag.

Maandag begon mijn orientation. De komende 3 dagen moest ik me aan alle afdelingsmanagers en hun medewerkers gaan voorstellen. Heel leuk.. NOT! Vaak moest ik ontzettend lang wachten op iemand waarmee ik eigenlijk een afspraak had. Of ging de afspraak helemaal niet meer door. Toen ben ik mijn lijstje maar gewoon gaan afwerken op mensen die wél aanwezig waren.

Op maandag moest ik ook naar het ziekenhuis voor een medical check, voor mijn work permit. Ze namen mijn bloeddruk, ik moest in een doosje poepen en ze namen bloed af. Ik vond het vreselijk en het koste ook nog een hoop geld. Ik moest ook nog pasfoto’s laten maken en een kopie van de sleutel van mijn kluisje, wat een gedoe allemaal. Gelukkig had het hotel me wel een taxi ‘meegegeven’.

Zondag en maandag voelde ik me niet op mijn best. Er kwam zoveel op me af! Al die nieuwe dingen, mensen, indrukken. De andere trainees vertelden me een heleboel over wat zij hier al hadden meegemaakt en dat was niet allemaal even leuk. Toen moest ik die medical check nog doen en de hele dag stonden de tranen letterlijk in mijn ogen. Het liefste nam ik het 1e vliegtuig terug. Maar, ik zou Staschja niet zijn als ik dat deed. Dus beet ik op mijn lip en ging stug door.
Gelukkig zijn de anderen hier heel aardig en dat helpt op zo’n moment. Ze kennen het gevoel want ze hebben het zelf ook gehad. ’s Avonds heb ik Angèle als uitlaatklep mogen gebruiken (nogmaals bedankt) en toen ik wat later met het gemiste thuisfront skypte ging het weer een stuk beter.

Donderdag was mijn 1e werkdag en ik begon ’s middags om 12u op het strand. Ik doe eigenlijk vrij weinig. Ik mag geen bestellingen opnemen ofzo dus ik breng eten en drinken naar de gasten en maak een praatje met ze. ’s Avonds werkte ik om 7u in ons Thais restaurant Wang Warin, daar ben ik de hostess. Ik begroet iedereen die langs loopt en ontvang alle gasten. Ook hier doe ik dus eigenlijk weer niets maar ik vond het wel best leuk. Je vraagt mensen of ze gereserveerd hebben of niet en gaat met de mensen praten, best prima. Om half 10 was ik klaar. Ik werk hier trouwens 5 dagen per week, 9.5u per dag.

Ooh, ik was het bijna vergeten. Dinsdag hadden we nog een GM cocktail. Dat is een georganiseerde borrel waar sommige gasten voor worden uitgenodigd, ook wel het klaag- en socialize-uurtje genoemd. Bij Starwood (dat is de keten waar Le Méridien onder valt) heb je verschillende categorieën gasten, bijvoorbeeld premiummembers en goldmembers. Het ligt eraan hoe vaak je al in het hotel bent geweest, hoe lang je blijft en hoeveel je uitgeeft. Alle trainees zijn bij die cocktail aanwezig zodat zoveel mogelijk mensen in hun eigen taal kunnen praten met medewerkers. Het was best oké.

Donderdag na mijn werk zijn we nog naar het strand gegaan en hebben wat gedronken en gepraat. 3 Thaise trainees waren ook mee, Tomtom, Great en Amp. Ze hebben hier allemaal bijnamen want die namen hier zijn niet te doen! Ik leer trouwens zo veel mogelijk Thaise woorden en zinnetjes, ze vinden het namelijk ontzettend leuk als je hun in hun eigen taal begroet en vraagt hoe het met ze gaat enzo. Why not make a little effort?
Sommigen spreken Engels maar als ze het al spreken is het is erg gebrekkig. Ik praat hier niet in zinnen, alleen maar woorden. Af en toe voel ik me net een achterlijke als ik mezelf met een Thai hoor praten. Als je hier in normaal Engels zegt: ‘I come from the Netherlands and I’m doing my internship in F&B, I’m staying for five months’, dan snappen ze het niet. Je moet dan zeggen:’I, Holland. Trainee F&B, stay five months’. Heel langzaam en 2 keer herhalen, dan snappen ze het pas, misschien.. Ongelofelijk!

Ze zijn over het algemeen wel redelijk vriendelijk en ontzettend geïnteresseerd. Ze vragen je het hemd van je lijf. Het zijn wel ook heel erge roddellaars dus wij als trainees moeten goed op onze woorden en ‘daden’ letten.

Ik zou nog heel veel meer kunnen vertellen maar onderhand zullen jullie wel moe gelezen zijn en ik ben moe getypt. Dus, volgende keer meer!

Voor foto’s kunnen jullie trouwens ook terecht op mijn facebook pagina. Probeer onderstaande links maar eens.

http://www.facebook.com/album.php?id=1559550087&aid=102236

http://www.facebook.com/profile.php?id=1559550087

Uitleg bij de laatste link: klik op het kopje ‘foto’s’ aan de linkerkant, daar kun je het album Thailand 2011 aanklikken en daar staan ze allemaal in. Op de waarbenjij.nu site kan ik namelijk steeds maar 15 foto’s ofzo uploaden en het gaan dan heel langzaam.

Lieve allemaal, tot de volgende keer.

Liefs, Staschja

Ps. Iedereen bedankt voor de leuke berichtjes, ik vind het zo leuk als ik een nieuwe reactie op mijn verhaal krijg. Keeps me motivated!

  • 13 Februari 2011 - 11:49

    Jack:

    Hoi Stascha,

    Wat een mooi en eerlijk verhaal. Logisch dat niet alles van een leien dakje gaat, en er dingen zijn waar jij zelfs ! moeite mee hebt,zeker in het begin. Maar ik vind het knap wat je allemaal doet. Is al die rijst overigens niet goed voor je lijntje ??
    Dat in woorden praten, is mss wat voor Get Real. Dan wordt er een stuk minder gekletst tijdens de repetities !
    Laat je niet gek maken, en probeer er vooral van te genieten.

    Tot je volgende bericht,
    Groetjes,Jack

  • 13 Februari 2011 - 15:09

    Jos:

    haha, de collegas zijn dus precies hetzelfde, wat een roddelkoningen he! niet te filmen! hopelijk gaat het wat beter met je, we hadden je paar keer gesmst om te eten savonds, maar de dagen lopen nog niet helemaal gelijk qua vrije dagen, en natuurlijk had jij je guest experience! wil je trouwens je moeder even bedanken, ze had een berichtje achtergelaten, superaardig!

  • 13 Februari 2011 - 20:57

    Lilianne Tellier:

    Hoi Stascha,

    Nou het lijkt dat je je beslist niet zal vervelen, allemaal erg enerverend en hectisch. Maar ook leuk dat je dit allemaal meemaakt. En logisch dat het ook erg wennen is. Ik hield en houdt ook niet van rijst en dat is in Thailand erg lastig, heb ik zelf mogen ervaren (lang geleden). Ik was toen heel blij met Mc Donald's en dat wil wat zeggen. Nou ik wens je in ieder geval veel succes en sterkte en ben alvast benieuwd naar je volgende verhaal.

    Groetjes, Lilianne

  • 14 Februari 2011 - 14:00

    Dominique:

    rijst, rijst en nog meer rijst ja ook in zuid-amerika had je hetzelfde gehad! hoe blij kun je dan zijn met een eitje of een sneetje brood!!
    De foto's zijn echt om jaloers op te worden; zon zee strand...pfff veel te lang geleden!
    geniet maar lekker voordat je het weer weet ben je weer terug in NL en denk je met heimwee terug aan Thailand! xxx

  • 14 Februari 2011 - 17:34

    Maud Dupont:

    klinkt goed op dat stukje heimwee na, maar dat heeft iedereen die zo ver van huis op stage is denk ik.

    Drie keer rijst per dag is perfect voor je lijn.
    Dus dat is weer leuk, kun je daarna lekker aan de cocktail.

    Veel werkplezier en geniet van het mooie weer!

    Groet Maud.

  • 14 Februari 2011 - 21:41

    Annie Jacobs:

    Hoi Staschja,

    Ik ben blij dat het goed met je gaat,alle begin is moeilijk maar jij red je wel dat weet ik zeker,vooral in die mooie omgeving en met die temperaturen om jaloers op te worden. Geniet er van en wij zullen je blijven volgen.

    Groetjes van Annie,Huub,Marc enRoy Oet Gaol


  • 15 Februari 2011 - 20:54

    Martijn Lemmens:

    Hey Staschja,

    Mooi en wat iedereen ook al zegt een eerlijk verhaal..... t hoort erbij, ik vind het heel knap dat jij de stap hebt durven nemen om naar de andere kant van de wereld te gaan voor zo'n stage. Heel andere cultuur, bedrijfsleven en helemaal op jezelf!! Petje af, serieus.
    Heb nog even op t profiel van Yves gekeken en nog meer medestudenten van jullie, niet lullig bedoeld maar veel gaan er naar Spanje, ook geweldig maar toch heel anders dan Thailand of Amerika. Daar is de mentaliteit van de mensen tezelfde als hier en je kan nog naar huis voor een weekendje als je dat zou willen, m.a.w. tussen de oren toch een heel ander verhaal dan voor jou en Yves. (maarja, voor heel veel studenten is Spanje al een hele stap, dus het ligt er maar een beetje aan!!)

    Zelf wil ik graag volgend jaar alleen naar NY, dat zal ongetwijfeld een hele heftige ervaring gaan worden zeker op t begin. Heb heel lang getwijfeld of ik t wel of niet zou doen, maar heb toch t besluit genomen om te gaan (als ik t allemaal geregeld krijg).

    Nog even doorbijten en dan komt t helemaal goed en ga je een super tijd tegemoet!
    Heel veel succes,
    Groetjes,
    Guido, Sylvia en Martijn Lemmens

    we blijven je volgend

  • 17 Februari 2011 - 16:37

    Felice:

    Hey meissie,

    pfff kan me voorstellen dat het even wennen is geweest! Ver weg, andere omgeving, andere mensen... Maar zo zie je maar, de aanhouder wint:) Hoop dat je ondertussen je plek al wat meer gevonden hebt en het steeds meer naar je zin krijgt. Er zullen misschien nog wel een paar keer van dit soort momenten komen, maar bedenk je dan dat er ook weer hele leuke momenten tussen zitten die je je leven lang niet meer gaat vergeten (Half jaar lang rijst eten bijv). Ik moet zeggen dat ik nu al jaloers word van je foto's. Wat ziet dat leven er toch weer goed uit:D Ai Ai Ai... dan begint t weer t reisgevoel weer te kriebelen! En wat een ongelofelijk mooi hotel zeg!!! Niet toevallig wat kamers vrij voor een backpackersprijsje voor mij en Chris in de zomer?:P

    Go for it!!!

    xxx
    uit het saaie Nederland;)

  • 17 Februari 2011 - 16:58

    Jazz:

    Staaass!! :)
    Wat heerlijk om te lezen waar je je allemaal mee bezig houdt. Ik kan heel goed begrijpen dat je het de eerste dagen een beetje moeilijk had..dat had ik ook de eerste week, BAH! Maar hoop dat je nu al wat meer mag in het hotel, ipv alleen maar Hostessje spelen. Ik hoop je ook snel weer op skype te zien, en misschien dan ook te spreken!!
    Lieverdje, talk to you soon and keep up the good work. Miss you xx

  • 17 Februari 2011 - 19:24

    Kryschja Bruls:

    Ha schwester!

    Wie geht's?
    Leuke verhalen heb je en sjieke foto's :) En wat 'n feest, al die rijst... Als er iemand gaat trouwen kun je 'm ook gooien ipv op te eten... ;) (Mocht je er op een gegeven moment echt de schijt aan krijgen :p).
    En denk aan de KFC en de MAC die ze daar ook hebben :) En Burger King zal ook niet onvindbaar zijn denk ik ;)
    Have fun sjwanlie!

    Tot binnekort op skype :)

    kusjezusje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Staschja

Actief sinds 06 Jan. 2011
Verslag gelezen: 381
Totaal aantal bezoekers 34189

Voorgaande reizen:

26 November 2013 - 24 Juni 2014

Op naar backpackersparadijs!

01 Februari 2011 - 11 Juli 2011

My journey into the big world

Landen bezocht: